Služby na úrovni – bohužel vzácnost, které je nutno si vážit

28. 5. 2010 Adeo

Vážení čtenáři mého blogu, možná si říkáte, proč vlastně plýtvám časem proto, abych se vám svěřil, kde jsem dobře nakoupil, s jakou cestovní kanceláří jsem navštívil přímořské kraje či v jaké restauraci jsem se dobře najedl a v které naopak vůbec nenajdel. Ptáte se „to nemá ten člověk nic lepšího na práci, než nám zde vyprávět o svých zkušenostech?“ A já samosebou mám mnoho věcí na práci. I přesto si však najdu chvilku času, abych pomohl vyniknout dobrým a zaniknout špatným. A v tomto článku bych vám rád pověděl, proč to vlastně dělám.



Na světě žijí různí lidé a mají různá kritéria, různé požadavky a různé přístupy k službám, ať už jsou-li jejími zákazníky, nebo těmi, kteří službu provádějí. Říkám na světě, ale i v pouhé naší malé zemi to není jinak a ani u nás nejsou kritéria kvality práce u všech stejná. To se projevuje tak, že služba, kterou první považuje za dostatečně dobrou, je pro druhého zmetek a třetímu a čtvrtému je to jedno. Čím to je? Má snad ten druhý přemrštěné požadavky? Vymýšlí si nesmysly a nestačím mu to co jiným? Ano, to, co prvnímu, třetímu a čtvrtému, mu nestačí. Je to ale proto, že pouze druhý ví, že věci je možné udělat také dobře a zároveň mu stojí za trochu práce, aby na této kvalitě trval.


Ať nechodím kolem horké kaše, je tomu zkrátka tak, že velká spousta, ba možná většina českých obchodníků se snaží práci šidit a odvádět ji jen tak, aby je to nebolelo, a velké spoustě, ba možná většině zákazníků je to jedno nebo jsou líní nad tím přemýšlet. Je samozřejmé, že minimalizovat vstupy a maximalizovat výstupy je cílem každého podnikání. Nic se ale nemá přehánět a pokud je někde touha po zisku na úkor kvality, měli by se zákazníci od takového obchodníka odvrátit a vybrat si jiného. Tím pádem by se trh sám reguloval a špatní podnikatelé by rychle dopodnikali. Zde je však chyba. Lidé, kteří jsou zvyklí na to, jak to v této zemi chodilo před dvaceti až šedesáti lety, jsou rádi za cokoli. Jsou zvyklí vše šidit a nic jim na tom nepřijde divné, protože tak byli systémem vychováni. Příliš málo z nás se systému nepodařilo poznamenat. Proto vypadá nabídka služeb tak, jak vypadá.



Před nedávnem jsem navštívil jedny z našich pohraničních hor a rozhodl jsem se využít nabídky poutačů a vydat se večer do horského hotelu na vrcholu kopce. Až k podniku vede asfaltová cesta, takže není problém přijet ani autem. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že zavírací doba je 20:00. Když jsem následně usedl za stůl v jiném horském hotelu, nedalo mi to, abych se na tento na kopci nezeptal.


Bývalou chatu Klubu československých turistů, součástí jejíhož vybavení byl i traktor s pluhem a sněžný skůtr na protahování běžeckých stop, prý koupil nějaký podnikavec s vidinou rychlého zisku. Najal zaměstnance, kteří budou hotel spravovat. Tito lidé však měli měsíční plat a nestáli o to, aby museli ještě obskakovat nějaké hosty. Ani co se týče chování, pokud se již někdo do otevírací doby trefil, nebyli prý zaměstnanci zdaleka nejlepší kvality. Vrcholu své obrany před hosty prý dosáhli v zimě, kdy zpočátku málo a později vůbec neprotahovali traktorem příjezdovou cestu, čímž znemožnili příjezd automobilům, a ani běžecké stopy nebyly upraveny, aby snad náhodou hotelový personál nebyl překvapen z druhé strany sportovci. Zde je vidět klasický příklad setkání investora toužícího pouze po rychlém zisku a zaměstnanců bez pracovní morálky a touhy po dobrém výkonu.



A podobných příběhů bych mohl vyprávět bezpočet. A právě proto, že bych mohl vyprávět bezpočet, využívám blogerských možností a dělím se s vámi alespoň o ty aktuální a nejzásadnější. Věřím, že pokud budem všichni dbát na to, abychom nebyli šizeni, pokud budem přísně vystupovat proti nedobrým obchodníkům, pokud budeme ty špatné bojkotovat a ty dobré chválit a opětovně něvštěvovat, pokud zkrátka budeme rozlišovat mezi dobrou a špatnou kvalitou, dočkáme se možná jednou toho, že té špatné kvality ubude a té dobré přibude. Záleží pouze na tom, co si jako spotřebitelé a zákazníci necháme líbit.


 
Diskuze [0] Vytisknout článek
 


Vaše reakce*Údaje označené * je nutné vyplnit