Konec Facebooku

5. 11. 2010 Adeo


Vypadá to, že sociální síť, v níž všichni vkládali tak veliké naděje a jejíž první veřejná nabídka akcií vedla k zlaté horečce na trhu s cennými papíry, umírá před našima očima. Proč tomu tak je? Stačí se podívat na jejího zakladatele Marka Zuckerberga.


Konec FACEBOOKU

Konec FACEBOOKU


Osobní zodpovědnost je důležitým faktorem pro chod podniku, ale řetězci, vedoucímu k jeho smrti, mnohdy takřka nelze zabránit. Mark Zuckerberg přiznává, že pozice facebooku je poněkud těžká. Roční příjmy v roce 2008 byly 300-350 milionů dolarů (především také díky dobré reklamě společnosti Microsoft), ale ohodnocení firmy na 15 000 000 000 dolarů znamená mnohem lepší perspektivu (jež se však nemůže stát realitou).

Nejzávažnějším příznakem nemoci facebooku je odliv talentovaných techniků. Úspěch plodí další úspěch, takže pokud jsou někde talentovaní lidé, i další talentované to tam táhne. Totéž však platí i naopak, pročež odchod několika inteligentních a schopných vede k odchodu dalších lidí podobných kvalit. I schopnost přilákat nové talenty potom klesá na nulu. To je také důvod, proč plány technického vedoucího facebooku Dustina Moskowitze opustit společnost zůstávaly dlouhou dobu skryty před veřejností. Zukerberg se snažil přesvědčit spoluzakladatele a svého někdejšího spolužáka z vysoké školy, aby zůstal. Další zaměstnanci v čele s Sherylem Sandbergem dokonce vymysleli plán, jak Moskowitzovi v odchodu zabránit. Tyto akce byly ale okamžitě popsány na stránkách Wall Street Journalu. Změny ve facebooku jsou běžným problémem mladých společností, zejména těch, jež pracují v Silicon Valley.

Pan Sandberg, který řídí PR společnosti, by byl rád, kdyby si uživatelé mysleli, že změny ve struktuře facebooku jsou součástí jeho vývoje. Ve skutečnosti je to však naopak. To proto, že odcházejí právě ti netalentovanější a nelepší zaměstnanci, jako je informační guru Jeff Hammerbacher, viceprezident pro řízení produktů Matt Kohler, vývojář Ben Ling nebo hlavní inženýr Justin Rosenstein. Viceprezident facebooku Jonathan Heiliger se zdá být dalším na řadě. Takové odpadlictví určitě nesvědčí o velkodušnosti odcházejících, ale hlavním viníkem by měl být shledán Mark Zuckerberg. Ten se vždy považoval za zakladatele společnosti, ale Moskowitz a Chris Hughes, který se stal vedoucím prezidentské kampaně Baracka Obamy, přispěli značně k zvýšení počtu sponzorů a tím fakticky umožnili facebooku fungovat.

Pan Zuckerberg se však domnívá, že je první mezi rovnými. Moskowitz si prý dokonce připadal jako voják pod jeho velením. Staří známí z Harwardu však zapomněli na tyto šarvátky a Zuckergerg uvedl, že se rád spoléhá na Moskowitzovy rady i po jeho odchodu. Pokud by však Moskowitz skutečně chtěl podporovat facebook, proč by z jeho vedení odcházel?

Zuckerberg je známý tím, že je snadné ztratit jeho přízeň. Například spoluzakladatel Sean Parker, který přispěl k posílení pozice facebooku v Silicon Valley, byl nejprve držen ve veliké úctě, ale brzy upadl v nemilost. Dnes je generální ředitel facebooku spokojen s Christopherem Coxem, sotva dvacetiletým absolventem Stanfordské univerzity, který byl jmenován vedoucím obchodního oddělení. Uvidíme, jak dlouho si tento mladý muž svou pozici udrží. Každopádně, takovéto výkyvy a změny nálad a postojů lze snad chápat jedině u velmi mladého člověka, přičemž i ten by se měl jako ředitel společnosti krotit. Například společnost Yahoo začala vzkvétat hned v samém počátku své existence, a sice právě díky dobrým vztahům mezi generálním ředitelem Timem Koogelem a zakladateli společnosti Jerrym Yangem a Davem Filem.

Zukerberg ale trvá na své pozici zakladatele, což rozhodně nelze chválit jako dobrý nápad. Stejně jako nelze vyzdvihovat instinkt a obchodní prozíravost generálního ředitele. Alespoň co se týče facebooku. Nalezne tedy Zuckerberg správného, schopného partnera, který mu pomůže sociální síť vypracovat ve velkou a úspěšnou firmu? Chce-li zastavit odliv talentovaných lidí z vedení facebooku, bude se muset pořádně snažit. Pokud se tak nestane, facebook prostě přestane existovat.


 
Diskuze [2] Vytisknout článek
 


Vaše reakce*Údaje označené * je nutné vyplnit

 
  1. Ten článek sem četl až dnes, ale myslím, že je to prostě vývoj i když to zpočátku vypadá jako ztráta, jde o to, že jde někomu o to aby facebook šel dál. To že někdo změní názor nebo se dokonce cítí poškozen je normální.

    lukas /
  2. Pškný článek, zrovna včera jsem koukal na film Social Netwotk 🙂

    Ferry /