blog služby – Adeo blog » Jak se nejlépe prodat

Jak se nejlépe prodat

27. 5. 2010 Adeo













Přišli jste o práci a jste ve stavu naprosté zmatenosti, ve stavu naprosto vzdáleném zaběhlým stereotypům. V hlavě vám hučí neodbytná otázka: „Co teď dělat?“ A opravdu, kde začít hledat práci? Jak najít tu, která je v tuto chvíli pouhým snem a která by vás měla vyvést z bídy k materiální prosperitě? Kde hledat práci, která opět rozzáří váš kariérní žebříček a přinese úspěch a štěstí?

Přišel čas prodat sebe sama, udat své zanolsti a dovednosti na trhu práce. Představte si sami sebe jako zboží v aukci. Lidé v sále hlučí, překřikují se, pán s dřevěným kladívkem určuje vaši konečnou cenu. Co je na tom, když si přiznáte, že máte být v tuto chvíli skutečně výrobkem, který se chce prodat. Na trhu práce. Jak by tedy měl takový výrobek vypadat?
1.
Čím byste se měli vybavit? Čemu nejdříve věnovat pozornost při příjezdu do obchodu? Obalu, samozřejmě, a teprve potom obsahu. Je tomu tak, že člověk se při výběru věcí (zaměstnanců) chtě nechtě řídí nejdříve vzhledem. Je obvyklé, že při vývoji nového produktu je téměř 80% finančních prostředků vynaloženo na jeho design a reklamy! Není žádným tajemstvím, že určitá móda, stejně jako třeba cestovní pas, vám stačí k tomu, abyste se zařadili do nějaké skupiny lidí. Módou mám na mysli především doplňky jako jsou hodinky, kabelky nebo kravaty. Prvním krokem při svém zatraktivňování je tedy upravit své vzezření podle kritérií vhodných pro typ práce, o nějž se ucházíte.
Pokud žádáte o post vedoucího, neměli byste vypadat jako kurýr. Důležité ovšem je, a na to se nesmí zapomínat, že snaha o naplnění ideálu nějaké módy nesmí být přehnaná, aby člověk nevypadal nepřirozeně či dokonce směšně a teatrálně. Zamyslete se: účes, boty, šaty a doplňky. Prohlédněte si módní časopisy a obchody. Proces „balení“ by však neměl trvat dlouho. Přeci jenom, i na vnitřku výrobku záleží. :o) Nuže, pojďme ke svému nitru.
Vaše vzdělání, pracovní zkušenosti v dané oblasti, získané znalosti, dovednosti, schopnosti a dokonce i záliby – na všem záleží. Nechlubte se, že právě začínáte svou kariéru. Nebo ji v ten samý okamžik skončíte. V každém věku je příliš pozdě na to, aby člověk všechno změnil nebo se rekvalifikoval.  Je důležité vystupovat sebejistě, přirozeně, prokázat nenásilně své kvality a zapůsobit.
Setkal jsem se s mnoha zdánlivě úspěšnými lidmi, kteří se mi svěřili, že sice dělají mnoho práce pro jiné a mají za ni poměrně dost peněz, ale zároveň jsou vším tak unaveni, že je pro ně stále těžší se potěšit. Když už nás ale Bůh jednou stvořil, měli bychom se snažit vydat ze sebe to nejlepší. Na Olympu není místo pro všechny, ale profesionálů je v každém oboru třeba. A často stačí ke štěstí, aby byl člověk profesionálem v nějakém obyčejnějším oboru. To už je ovšem otázka každého z nás, zda nutně musí být manažerem velké firmy, nebo mu postačí být třeba dobrým učitelem.
Před několika lety jsem měl to štěstí pracovat se skvělou ženou, vedoucí úřadu ministerstva Natalií Ivanovnou. Práce se u ní vždy prováděla velmi rychle a efektivně. Ve své kanceláři měla přesný pořádek a vždy věděla, co kde hledat. Ve svém volném čase mi dávala rady, jak vést podnikání, a i v těchto radách se projevovaly její kvality. Nedávno jsem se s Natalií Ivanovnou setkal na výstavě zahradního designu. Podivil jsem se a Natalia mi vysvětlila, že za dobu, po níž jsme se neviděli, si osvojila znalosti zahradnictví a věnuje se nyní také této problematice. Tento příběh vyprávím proto, abych na něm ukázal, že člověk se má učit po celý život, a to i tehdy, kdy už se zdá, že ve všem vyniká.
Je důležité pohybovat se kupředu. Jako Natalia, která se i přes své současné takřka encyklopedické znalosti stále zlepšuje. Čím širší spektrum znalostí člověk má, tím snáze se učí novým věcem a tím lepe může chápat i ty, které zrovna v centru jeho zájmu nejsou. Chcete-li se ponořit hlouběji do nějakého odvětví, stačí pouze číst tematická periodika, navštěvovat různé přednášky, účatnit se kongresů a výstav. Pokud to umožňují vaše finanční a časové možnosti, nikdy zkrátka není na škodu zvýšit úroveň svého vzdělání. Kam jinam se přeci musí investice vždy vyplatit, než do sebe sama. Díky vzdělání potom můžete dostat dobrý nápad a dobré nápady jsou ta nejlepší cesta k úspěchu. Své by o tom mohl vyprávět podnikatel, který vynalezl jednorázové pantofle z kusu plastu a finančně se zabezpečil na celý život.
2.
Chcete se prodat draho, ale zaměstnavatelé naopak hledají, kde sehnat zaměstnance nepředražené. Tento rozpor je nutno vyřešit tím, že se pokusíte určit svou reálnou hodnotu na základě svých znalostí a dovedností, případně vhodnosti těchto dovedností pro aktuální poptávku na trhu. Nenechte se svést k nadhodnocování. Je častým špatným zvykem českých obchodníků, že zboží mnohonásobně předražují ve snaze vydělat co nejvíce, kterýžto postup vede pouze k tomu, že drahé zboží nikdo nechce a kupují je pouze ti kteří je nutně potřebují. Obchodník pak v důsledku vydělá stejně, častěji pak méně, než by vydělal, kdyby prodával levněji, respektive za reálné ceny. I při prodávání vlastního pracovního potenciálu je třeba se této chyby vyvarovat.
Určete si takzvanou platovou vidlici, rozpětí platů, které považujete u svého potenciálního pracovního místa za reálné. Zkoumejte trh, neváhejte se zeptat na podrobnosti. Pokud vám chybí jazykové, počítačové či jiné často požadované dovednosti, nebuďte líní si je doplnit.

3.
Nyní přichází na řadu samotná konfrontace s firmou, v níž se ucházíte o práci. Ještě dříve, než se vypravíte na příjmací pohovor, si zjistěte o splečnosti co nejvíce. Jakou má pověst, v jaké je finanční situaci, zda se nezpožďují platy, jaká je příležitost pro kariérní postup. Také je výhodou již předem zjistit, proč předchozí zaměstnanec odešel, jaký měl plat a jaké vlastně povinnosti přesně vyplývají z dané pracovní pozice.
Při samotném intervieiw je důležité podat o sobě ty správné informace. Samosebou pravdivé, ale ani ty pravdivé nestihnete všechny. Nikdo se nebude ptát na celou pracovní kariéru, a proto je pouze na vás, které své vlastnosti zůrazníte a které naopak prozradíte pouze pokud se vás na ně přímo zeptají. Také budete zřejmě tázáni, proč jste se rozhodli poslat životopis právě do této společnosti, a v tuto chvíli by jistě nebylo vhodné trapně mlčet. Pokud jsou vaše kvality skutečně na úrovni, vězte, že drahé zboží si může vybrat svého pána. Nemusíte souhlasit se všemi nevýhodnými podmínkami, které vám budou jako novému zaměstnanci nabízet. Vždy záleží jen na vzájemné domluvě.

4.
Inu, co ještě k úspěšnému příjmacímu pohovoru dodat? Nikdy nepodceňujte první dojem. Skutenčně je důležitý. Pokud si dáte záležet na všem, co jsem vám poradil, pěkně se obléknete a upravíte, vybavíte se potřebnými znalostmi, budete vystupovat na úrovni a působit přirozeně, máte dobrou šanci uspět.
Stejně jako při zkoušce ve škole není vždy důležité umět zcela všechno, jako spíš přesvědčit zkoušejícího, že všechno umíte.  Ujistěte zaměstnavatele, že jste ten, koho chce. Neztrácejte naději na dobré zaměstnání.

 
Diskuze [0] Vytisknout článek
 


Vaše reakce*Údaje označené * je nutné vyplnit