blog služby – Adeo blog » Dr. ing. carpenter-mister v.r. Ph.D.

Dr. ing. carpenter-mister v.r. Ph.D.

9. 7. 2014 admin

Kdo dnes nemá vysokoškolský titul a úspěšnou firmu s neprůhledným anglickým názvem, jako by ani nestál za řeč, jako by ani neexistoval. Jakoby v rámci zlepšování úrovně služeb vznikají v Česku studijní obory skoro podobně absurdní jako doktor truhlářství nebo inženýr podlahových krytin (tedy uklízeč). Zaběhlá tendence praví „studuj, aby z tebe něco bylo“, což je sice dobré, ale bohužel je tím obvykle myšleno „studuj co nejvíce škol a získej co nejvyšší vzdělání“, místo aby se raději radilo „studuj na jakékoli co nejlépe, snaž se pochopit co nejvíce a buď zodpovědným absolventem své školy“. Tedy jinak řečeno – není lepší výborný, zkušený a rozumný vyučený truhlář nežli s odřeným ušima přes známosti vystudovaný nepraktický dr. truhlář?
Žijeme v povrchní době, kdy obal prodává (resp. takové byly všechny doby, ale lidé se postupně stále více učí, jak vyprojektovat ještě klamnější a ošidnější obal, takže tato tendence se prohlubuje), a mnoho lidí se nakonec vůbec nezamyslí nad člověkem, od něhož požaduje nějakou práci, nad jeho schopnostmi a uvažováním, ale více, ba pouze, nad tím, v jakém domě bydlí, z jakého materiálu je vyrobená cedulka na jeho dveřích a jak moc západně (ano, dojem, že co je ze západu, je dobré, kdežto co je domácí, je špatné, je stále živý) zní název firmy. Ale jací řemeslníci mu z International American & European roof company ltd. přijdou opravit střechu, nad tím se náš zákazník možná ani nezamyslí. A potom třeba k svému překvapení zjistí, že ltd. v tomto případě neznamená soukromá firma (ve znění britských zákonů), ale třeba něco jako Long-term depression (tedy dlouhodobý problém s přenosem informace v nervových synapsích). Zdali by tedy nakonec pokrývač Josef Podkláňský z Petroviček nebyl lepší, i když je to jen obyčejný vyučený pokrývač, který ani neumí anglicky (což ovšem – světe div se – není právě zásadní schopnost pro výměnu střešních latí, zařezávání tašek a oplechování komína, děje-li se to vše ve středních Čechách.).
Již nyní je v tolika případech reklama silně nadhodnocená na úkor skutečné kvality výrobku. Call-centra firem zaměstnávají desítky, ba stovky pracovníků, kteří volají nemohoucím babičkám a dědečkům, aby je přiměli objednat si pochybné služby, obří billboardy u dálnic a reklamy v tramvajích nám doporučují tu a tu firmu atd. – Při pohledu na tohle vše by si člověk měl vždy uvědomit, že na onom zboží, na které je tak masivní (a velice drahá) reklama a propagace, musí dotyčná firma pořádně vydělat, aby mohla onu reklamu zaplatit. A kvalita zboží nebo služeb je tedy nutně (o ty peníze utracené za reklamu) nižší než cena.
Inu, je nakonec vždy na nás, zda si přejeme více utrácet za obal, název firmy, reklamu na zboží a call centra, nebo zda se nám podaří raději najít poctivého řemeslníka, který se prostě a jednoduše zabývá svým řemeslem, a ne mluvením o něm. Dříve platilo, že dobré zboží se samo chválí. Kdyby se podařilo tento princip vzkřísit, oživit a udržet v povědomí, stalo by se třeba časem, že by schopní řemeslníci neodcházeli z Česka do zahraničí a že by bylo opět možné je najít v jejich dílnách, jak pracují, a doslechnout se o nich od jejich spokojených zákazníků.

 
Diskuze [0] Vytisknout článek
 


Vaše reakce*Údaje označené * je nutné vyplnit